3.10.2024
Strmý pád akcií Facebooku
Ceny akcií všech firem jsou – mimo jiné – v přímé úměře k jejich činům a prohlášením. Především velcí investoři své „koně“ pečlivě sledují a jejich spokojenost i případná nevole se projeví prakticky okamžitě. A to právě změnou hodnoty akcií daného subjektu, na něhož mají investoři zcela zásadní vliv.
A právě to se stalo Facebooku, respektive Marku Zuckerbergerovi, který má právě v jeho akciích uloženu podstatnou část svého jmění. Není bez zajímavosti, že k osudnému propadu hodnoty akcií došlo až po uzavření burzy – tedy ve chvíli, kdy se mohou transakcí účastnit jen ti skutečně nejvýznamnější investoři, menší si musí počkat na další „burzovní den.“ Z tohoto pohledu jde o poměrně významný ukazatel, který může hodně napovídat o budoucím vývoji.
Co se stalo?
K propadu akcií došlo 26. července, bezprostředně poté, co společnost Facebook zveřejnil výsledky svého hospodaření za uplynulé tři měsíce. Facebooku poklesl v reakci na „prodělané“ aféry nejen příliv nově registrovaných uživatelů, ale samozřejmě i z toho plynoucí zisk.
Náklady se prakticky zdvojnásobily na 7,4 miliardy dolarů – poptávka na zvýšení zabezpečení uživatelských dat se ukázala coby zásadní a ne úplně „levně řešitelný“ problém. Na druhé straně byl čistý zisk 5,1 miliardy dolarů – tedy meziroční nárůst o 42%. To sice nevypadá vůbec ztrátově, jde ale o nejmizernější výsledek za posledních několik let.
Kolik to stálo?
Podle renomovaných zahraničních agentur šlo o skutečně strmý a příkrý pád – uvádí se, že za pouhé dvě hodiny klesla hodnota akcií o 18,8 miliardy dolarů, takže jejich cena byla 63,6 miliardy dolarů. Některá média tento propad označují za největší pád v historii burzovního obchodování. „Ubranou hodnotou“ je tady právě ona projevená nedůvěra ve firmu Facebook a její obchodní strategie.
Sám Zuckerberg se snažil osvětlit situaci tvrzením, že jeho firma ve své strategii zohledňuje spíš návratnost v delším časovém horizontu několika let, i tady se lze ale oprávněně domnívat, že náklady na zabezpečení a uživatelskou bezpečnost vůbec spíše porostou.
Co bude dál?
Lze říci, že firma Facebook zažívá další ze svých černých snů, nyní navíc s bolestným dopadem na hodnotu vlastních akcií a tím i celé značky. Vzhledem k tomu, že omezen bude nejspíš i její zisk plynoucí z reklamy cílené na vlastní uživatele, lze se domnívat, že cesta zpět mezi špičky nebude zřejmě lemována růžovými záhonky. V současné chvíli se lze jen dohadovat, jakým kouzlem se to firma pokusí zvrátit.